Erasmus+ | Non-formal education at school

Erasmus plus kurz v Padove

V jazykovej škole International House Bratislava pracujem ako lektorka francúzskeho a slovenského jazyka. Keď sa mi naskytla príležitosť zúčastniť sa programu Erasmus+ a prehĺbiť si tak svoje pedagogické schopnosti a zručnosti, neváhala som sa prihlásiť na jeden z ponúkaných kurzov.

Kurz s názvom „Non-formal education at school. Methods and tools to empower students learning” bol určený učiteľom základných a stredných škôl ako aj lektorom vyučujúcich dospelých. Uskutočnil sa v dňoch 24.5.-28.5.2022 a konal sa v meste Padova v Taliansku. Na kurze bolo 11 účastníkov z krajín Slovensko, Portugalsko, Španielsko, Litva a Cyprus.

V prvý deň kurzu sme odprezentovali naše školy a opísali naše očakávania. Podľa našich potrieb nám náš školiteľ nastavil týždenný plán. Počas kurzu sme diskutovali o potrebe kooperatívneho učenia sa, o „blended learning a flipped classroom“, ktoré dávajú študentom väčší priestor na komunikáciu a spoluprácu so svojimi spolužiakmi. Cieľom je ponúknuť im dostatočné množstvo materiálov a byť v role mediátora, ktorý koriguje ich prácu bez toho, aby urobil danú prácu za nich. V tejto fáze kurzu sme spoločne
diskutovali o našich skúsenostiach napr. pri vysvetľovaní gramatiky študentom či iných učebných látok.

Zaujímavou a dôležitou súčasťou kurzu bola časť týkajúca sa používania moderných technológií vo výučbe. Na hodinách sme pracovali s rôznymi stránkami, ktoré môžeme využiť pri vyučovaní. Na vytváranie či modifikovanie už existujúcich videí sme použili Nearpod či Edpuzzle. Na väčšiu vizualizáciu a „story-telling“ sme zas využili Simpleshow či Storyjumper. Tieto nástroje nám umožňujú vytvárať rôzne sledy obrázkov, ktoré študentom neskôr slúžia ako podklad v rozprávaní ich príbehu.

Posledný deň sme sa vžili do roly študentov a pracovali sme v tímoch na rôznych indoor a outdoorových aktivitách. Tieto aktivity mali umožniť účastníkom väčšiu angažovanosť pri plnení úloh. Náš tím dostal rôzne úlohy s cieľom spoznať lepšie mesto, v ktorom sa nachádza (v našom prípade to bola Padova). Spoznávali sme rôzne typy budov, rastlín a snažili sme sa všímať

špecifiká mesta. Zaujímavou časťou bolo vytváranie rozhovorov s náhodnými obyvateľmi mesta s cieľom zistiť, čo sa im páči a nepáči na Padove či vytvorenie a prezentovanie krátkej divadelnej hry. Na konci danej aktivity sme použili jeden z internetových nástrojov (napr. Padlet) na odprezentovanie našej práce.

Na záver môžem skonštatovať, že tento kurz bol pre mňa obohacujúcim prínosom, dostala som mnoho podnetov a inšpirovala som sa tiež svojimi kolegami a svojím školiteľom. Dodalo mi to motiváciu naďalej sa zlepšovať v mojej pedagogickej praxi a hľadať rôzne inovatívne spôsoby vo vyučovaní.

Sabina Vlasáková



Erasmus+ info