Erasmus+ | CLIL and DGB (digital based learning)

Počas posledných dvoch pandemických rokov sa množstvo činností presunulo do tzv. online priestoru, vzdelávanie nevynímajúc. S tým sa vynorilo aj množstvo otázok, ako takéto vzdelávanie uskutočňovať, a ako to robiť čo najlepšie. Nové trendy prichádzajú rýchlo, už predtým vzniklo množstvo internetových zdrojov, ako to ale dať všetko dokopy, aby bolo učenie nielen interaktívne, ale aj metodologicky funkčné a efektívne?



Aj preto som sa prihlásila na kurz CLIL and DGB (digital based learning), ktorý sa konal od 25. do 29. apríla v Barcelone, kde sme sa týmito otázkami zaoberali. Program kurzu bol štruktúrovaný od teoretických k praktickým poznatkom a zručnostiam.

Najprv sme porovnávali tradičnú formu vzdelávania s tou novou, digitálnou. Rovnako sme sa zamýšľali nad tým, ako vlastne má vyzerať vzdelávanie v budúcnosti, aké sú plusy a mínusy rôznych prístupov, ako ich rôzne vhodne kombinovať, a aká je samotná úloha učiteľa 21. storočia. Ďalej sme si zadefinovali prístup CLIL, ako učenie sa o prírodných vedách, histórii, geografii, či iných oblastiach života prostredníctvom cudzieho jazyka. Do tohto kontextu sa zasadili práve nové spôsoby, ako to dosiahnuť – pomocou rôznych internetových hier (napríklad skladačiek), prieskumov, názorových debát online, tvorenia vlastného digitálneho obsahu – napr. vlastných internetových prezentácií či kníh nielen s textovou, ale aj zvukovou, či videovou zložkou.

To čo sme si jeden deň skúšali s lektorom, sme na druhý deň aplikovali v praxi spracovávaním zadanej úlohy pripraviť pre nás, účastníkov, hodinu na danú tému. Zdieľanie poznatkov bolo zaujímavé, pretože každý z účastníkov na kurze pochádzal z iného profesijného prostredia (základná škola, stredná škola, jazyková škola, učiteľ jazyka, učiteľ daného odborného predmetu a pod.) a tak mal iné skúsenosti aj s tým, čo môže byť pre jeho študentov zaujímavé a vhodné, a čo menej. Rovnako k tomu prispelo aj to, že sme všetci pochádzali z rôznych kultúrnych prostredí – Slovenska, Talianska a Turecka. Po celý čas tomu vládla príjemná atmosféra, pretože každý sa aktívne zapájal a chcel sa naučiť niečo nové, a ďalšie otázky v skupine iba prehlbovali poznatky, ale aj preto, že v krásnom prostredí nádhernej Barcelony je to jednoducho tak.

Myslím si, kurz bol pre všetkých prínosom a že sme všetci načerpali novú inšpiráciu k tomu, aby sme naše hodiny viedli lepšie a v novom, modernom online šate.

Priska Sekerová

Erasmus+ info